In vergelijking met Florence, waar het Humanisme al in de 14e eeuw door onder andere de dichter Francesco Petrarca ontwikkeld werd om daarna vroeg in de 15e eeuw voort te vloeien in de Renaissance, komen de nieuwe cultuur en beeldtaal pas in de tweede helft van de 15e eeuw tot bloei in Venetië.
Als wij één naam met deze bloei moeten associëren, dan is dat die van Giovanni Bellini (1430 ca. – 1516). Bij hem veranderde het schilderij van een gebruiksvoorwerp – als afbeelding te gebruiken bij het gebed – in een esthetisch object. Zijn stijl, waarin een nieuwe visie op kleur zichtbaar wordt, verraadt bovendien de moderne beeldtaal die in Venetië opkomt.
Belangrijk was ook Antonello da Messina (1430 ca. – 1479), die de olieverf techniek introduceerde in Venetië en zeker ook Giorgione (1477 ca. – 1510), die mythologische thema’s toevoegde aan de genres die de ateliers in de lagunestad produceerden. Daarmee groeide de Venetiaanse schilderkunst in de 16e eeuw uit tot een van de belangrijkste referentiepunten van de Europese cultuur. Titiaan (1490 ca. – 1576) is dé personificatie van deze traditie. Diens lange carrière, veelzijdige productie, verbazingwekkend virtuoze techniek, de sociale status van een artiest in dienst van pausen, keizers en koningen: dat alles maakt Titiaan een van de grootste schilders aller tijden.
Toch is een beeld van de Venetiaanse Renaissance niet compleet zonder ook te verwijzen naar de portretkunst van Lorenzo Lotto (1480 ca. – 1556) en te analyseren hoe het Maniërisme uit Florence en Rome de geanimeerde taferelen van Jacopo Tintoretto (1519 – 1594) en de feestelijk geënsceneerde historiestukken van Paolo Veronese (1528 – 1588) beïnvloedden.
Stefano Giani is kunsthistoricus en in Milaan geboren. Daar is hij met een scriptie over de 16e eeuwse Venetiaanse schilder Lorenzo Lotto cum laude afgestudeerd. Daarna heeft hij jarenlang ervaring opgedaan met weten-schappelijk onderzoek en in het geven van lezingen en cursussen op het gebied van kunstgeschiedenis. Zijn publicaties zijn verschenen onder andere in ‘Arte Lombarda’ en ‘Venezia Cinquecento’ en het Nederlandse ‘Incontri’. De Accademia Carrara in Bergamo, de National Gallery of Art in Washington, het Van Gogh Museum in Amsterdam, de Vrije Academie voor Kunsthistorisch Onderwijs in Amsterdam en de Volksuniversiteit in Amstelveen horen bij de instellingen waarmee Stefano Giani heeft samengewerkt.
Taal: Nederlands
Dantesoci en leden van Alliance Française hebben vrij toegang tot de lezingen
Introducés: € 5,–