Woensdag 19 april: Het neorealisme in de Italiaanse cinema – Dante Nijmegen en Lux – HET GAAT NIET DOOR


DEZE ACTIVITEIT IS HELAAS AFGELAST DOOR OVERMACHT. DE SOCI ZULLEN EEN MEDEDELING ONTVANGEN

Wanneer: woesndag 19 april, 20.00 uur
Locatie: Lux
, Nijmegen 
Verzorgd door:
Dante Nijmegen (drs. Kevin Toma)

 

In  samenwerking met LUX Nijmegen

“We willen met onze camera de straat opgaan, naar de velden, de havens, de fabrieken van ons land; we weten zeker dat we ooit onze mooiste films zullen maken terwijl we de langzame, vermoeide stap volgen van de arbeider op weg naar huis.”

Dat was het motto waarmee een aantal geestverwanten de naoorlogse Italiaanse cinema op zijn kop zette. Regisseurs als Roberto Rossellini, Vittorio De Sica en Luchino Visconti maakten korte metten met het escapistische amusement dat op dat moment het Italiaanse witte doek beheerste, om het dagelijks leven zo waarachtig en ongefilterd mogelijk op zijn staart te trappen. Het neorealisme zou het grootste geschenk worden dat Italië aan de wereldcinema gaf, en maakt tot op de dag van vandaag school met zijn voorkeur voor menselijke verhalen, non-professionele acteurs, onopgesmukt camerawerk en bestaande locaties.

In De grenzen van de realiteit gaat Kevin Toma dieper in op de oorsprong, ontwikkeling en beperkingen van het Italiaanse neorealisme. Hij doet dit aan de hand van een aantal bijzondere, prikkelende en ontroerende fragmenten uit klassieke en minder bekende neorealistische films, zoals De Sica’s Fietsendieven (1948) en Visconti’s Ossessione (1943), die bovendien in hun (kunst)historische context worden geplaatst. Met zijn commentaar en analyses hoopt Toma voelbaar te maken wat de neorealisten wisten en geloofden: dat de grootste poëzie juist in het alledaagse schuilt.

Kevin Toma (Sittard, 1974) studeerde Film en Opvoeringskunsten in Nijmegen. Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant en werkte later een periode als webredacteur voor Cinema.nl. Momenteel is hij filmdocent en filmcriticus voor onder andere de Volkskrant en De Gelderlander. Daarnaast maakt hij eigentijdse, veelgevraagde muziek voor zwijgende films en is hij dj. 

Toegang tot de lezing
Dantesoci, leden van Dante Kleve en Alliance Française Nijmegen hebben vrij toegang

Taal: Nederlands